پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از دو سقوط اخیر و مرگبار هواپیمای بوئینگ 737 مکس این روزها گمانه زنی های متعددی درباره وضعیت امنیت این هواپیما مطرح شده است. گمانه زنی هایی که از دید برخی کارمندان بوئینگ کاملا به کیفیت پایین هواپیمای مدل 737 مرتبط است.
به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب به نقل از نیویورک تایمز؛ طبق اعلام بیش از صد صفحه پیام داخلی که روز پنجشنبه به بازرسان کنگره ایالات متحده تحویل داده شد ، کارمندان بوئینگ قواعد فدرال را مسخره کردند ، در مورد تنظیم کننده های فریبکار صحبت کردند و در مورد نقص های احتمالی در 737 مکس حداکثر شوخی کردند.
یکی از کارمندان در پیام های سال 2018 گفت: "من هنوز توسط خداوند به خاطر این که سال گذشته عضو تیم بوئینگ 737 بودم بخشیده نشده ام."بیشترین پیامهای منفی درباره بوئینگ شامل مکالمه میان خلبانان بوئینگ و سایر کارمندان در مورد مسائل نرم افزاری و سایر مشکلات مربوط به شبیه ساز پرواز برای مکس بود.هواپیمایی بود که بعدها در دو تصادف مرگبار درگیر شد ، در اواخر سال 2018 و اوایل سال 2019 ، 346 نفر توسط این هواپیما آسیب دیدند.
به نظر می رسد کارمندان بوئینگ درمورد مواردی صحبت می کنند که در آن شرکت چنین مشکلاتی را از سازمان ایمنی سوانح و حوادث هوایی ایالات متحده پنهان کرده است. در هنگام صدور گواهینامه تنظیم کنند از شبیه سازها ، که در توسعه مکس استفاده می شد استفاده می کردند و همین شبیه سازها برای آموزش خلبانی که قبلاً با 737 پرواز نکرده بودند، استفاده می شد.
یکی از کارمندان که تا ماههای نخست سال 2018 با تیم بوئینگ همکاری داشت نیز می نویسد: "آیا شما خانواده خود را در یک هواپیما که خلبان آن با کمک سیستم شبیه ساز 737 آموزش دیده سوار می کنید؟ پاسخ من که منفی است."
در مجموعه ای دیگر از پیام ها ، کارکنان طراحی مکس را زیر سوال برده و حتی همکاران خود را نیز مورد مناقشه و قضاوت قرار دادند. یک کارمند که در سال 2017 با بوئینگ همکاری می کرد نوشته است: "این هواپیما توسط دلقک ها طراحی شده است ، که به نوبه خود تحت نظارت میمون ها قرار دارند."
انتشار ارتباطات داخلی شامل پیامک ها و ایمیلهای کارمندان بوئینگ را می توان آخرین قسمت شرم آور برای مدیران بوئینگ در یک بحران بزرگ دانست که میلیاردها دلار برای این شرکت خسارت به بار آورده و صنعت حمل و نقل هوایی را در سراسر جهان خراب کرده است. بوئینگ 737 پس از این دو تصادف مرگبار تقریباً 10 ماه است که تخریب چهره شده است. اخیرا مشخص شد که یک سیستم نرم افزاری که برای این هواپیما تولید شده است در هر دو تصادف نقشی داشته است و از آن زمان این شرکت برای به روزرسانی این سیستم تلاش کرده است.